Weekend opvang / Logeerhuis

Eén vast weekend in de maand organiseren wij een logeerhuis. Met voldoende animo is dit uit te breiden tot twee weekenden per maand en zal dit plaatsvinden in ons zomerhuisje op een camping nabij de grens Drenthe-Friesland. Vrijdags uit school/werk/stage worden de kinderen/(jong) volwassenen  (meestal) met schoolvervoer bij ons gebracht of door ons opgehaald. Maandagochtend worden ze, ook meestal met schoolvervoer, weer bij ons opgehaald. Ouders zijn op die manier vier dagen en drie nachten even ontlast van hun kind om op die manier weer voldoende bij te kunnen bijtanken om er weer volop tegenaan te kunnen.

Deze weekenden zitten doorgaans vol met activiteiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan fietsen, wandelen, knutselen, maar ook pony’s verzorgen, picknicken en films kijken. Af en toe worden er ook speciale activiteiten georganiseerd, zoals pretpark-bezoek of naar de dierentuin. Activiteiten worden aangepast aan wat ieder kind individueel aan kan.

Tijdens een logeerweekend lopen de kinderen/(jong) volwassenen mee met de activiteiten van het gezinshuis. Het gezinshuis is verdeeld over twee groepen met zes tot acht cliënten per groep. We hebben meerdere  goed opgeleide begeleid(st)ers bij ons in dienst. Tijdens zo’n weekend leren ze zelfstandigheid op hun eigen (verstandelijk) leeftijdsniveau, o.a. koken, schoonmaken, winkelen en met geld omgaan.  Verder leren ze ook met elkaar omgaan, bijvoorbeeld het omgaan met lichamelijk beperkte kinderen of het omgaan met kinderen uit een andere cultuur. De bedtijden zijn verschillend per leeftijd, maar doordeweeks moet iedereen uiterlijk om 22 uur  op de kamer zijn. Dit om ons als gezinshuisouders nog enigszins privé te geven, maar ook voor hen zelf om een goede nachtrust te krijgen. Tijdens het weekend en vakanties zijn deze tijden 22.30 uur tot ongeveer 23.00 uur voor de oudsten.